Wicked Challenges

Wicked Challenges
Een wicked onderwijsprogramma

Omgaan met complexiteit in het onderwijs, met behulp van design thinking


Projectomschrijving

Het werkveld van de drie groepen binnen UCLL (Management & Technologie, Lerarenopleiding en Gezondheid &Welzijn) heeft elk op zich te maken met specifieke wicked problems. Het is dan ook niet verwonderlijk dat organisaties verwachten dat studenten afstuderen met competentieprofielen die mee kunnen denken en werken aan oplossingen voor deze uitdagingen. Een parcours kunnen voorleggen waarin specifieke soft skills - zoals leiderschap, flexibiliteit, omgaan met complexiteiten en diversiteit - sterk ontwikkeld zijn, acht men vaak belangrijker dan een sterk academisch traject over de hele lijn te hebben doorlopen.


Als hogeschool heeft UCLL de opdracht om wicked proof studenten te vormen. De ultieme doelstelling is om studenten af te leveren die hebben geëxperimenteerd met complexe uitdagingen en op die manier ervaring hebben opgedaan. En zich de nodige attitude en competenties hebben eigen gemaakt. Een heel belangrijke voorwaarde voor het slagen van dit project is dat de doelstellingen behaald worden zonder de werklast voor docenten en lectoren te verhogen. 


Samen met Ecocampus (Duurzaam Hoger Onderwijs) en volgens de methodiek van design thinking gingen we in co-creatie met collega's en studenten om een wicked onderwijsprogramma vorm te geven. Deze ervaring liet blijvende sporen na in de manier waarop we naar onderzoek kijken, en aan onderzoek doen. Complexe uitdagingen vragen aangepaste methodieken, ook voor onderzoek.

Output


Financieringsvorm & looptijd

PWO (Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek) 

Looptijd 2017-2019 


Info & Communicatie




Contactgegevens

ilse.vandenberckt@ucll.be

lotte.ovaere@ucll.be

hannelore.verstappen@ucll.be

helena.bijnens@ucll.be

karina.vanhamel@ucll.be


Partners

Share by: