Impactmeting Lazarus

Impactmeting Lazarus

Evaluatie van verschillende initiatieven binnen het Lazarus-project rond overmatig alcoholgebruik, georganiseerd door Stad Leuven

Projectomschrijving

AB InBev, stad Leuven en KU Leuven willen met het project “Lazarus: een nuchtere kijk op drinken” inzetten op onverantwoorde alcoholconsumptie. Het project wordt begeleid door Tweeperenboom.


In oktober en de eindejaarsperiode van 2020 lanceerde Lazarus de #scholzonderalcohol sociale media campagne om overmatig drinken bespreekbaar maken binnen het gezin en de maatschappij, de evidente link tussen plezier en alcoholgebruik doorbreken, en alcoholvrije alternatieven cooler en hipper maken. Het uiteindelijke doel is een verandering van sociale normen en gewoontes omtrent alcoholgebruik thuis en op café.


Via trainingen bij Health House wil Lazarus kennis en bewustzijn rond de schadelijke effecten van alcohol verhogen en zo ook bijdragen aan gedragsverandering. De Smart Drinking interventie richt zich op studenten die een GAS boete kregen van stad Leuven. De Smart Serving interventie richt zich op horeca personeel en biedt hen handvaten om via Responsible Beverage Service overmatig alcoholgebruik bij klanten te herkennen en beperken, en hen zo langer in de "fun zone" te houden.


UCLL werd gecontacteerd om de impact van de campagne en de twee interventies bij Health House te evalueren. Lazarus wil verder kijken dan het bereik van de acties en campagnes binnen het project, maar ook inzicht verwerven in het effect ervan. Deze inzichten kunnen worden ingezet om toekomstige acties te verbeteren, zowel binnen Lazarus als voor de bredere Smart Drinking Goals van AB Inbev, waarbinnen de meest impactvolle campagnes uit het Lazarusproject kunnen uitgerold worden in andere steden.

Zowel in oktober als in de eindejaarsperiode van 2020 heeft Lazarus een sociale mediacampagne “Schol! Het kan ook zonder alcohol.” gelanceerd om de evidentie van alcohol bij gezellige momenten in eigen bubbel in vraag te stellen en inspiratie voor leuke mocktails of e-apero ideeën te delen.


De effecten van deze campagnes werden geëvalueerd op basis van een korte vragenlijst en aanvullende focusgroepgesprekken.

Financieringsvorm & looptijd

Dienstverlening

Looptijd augustus 2020 – …

Partners

Share by: