Blogopmaak

Ilse Van den Berckt • okt. 25, 2021

Welcome in the Wicked World!
(H)erkennen van complexe uitdagingen


De wereldwijde pandemie, de klimaat- en milieucrisis, toenemende ongelijkheid en exploderende armoedecijfers, het uitputten van natuurlijke grondstoffen,… een handjevol actuele thema’s die ons uitdagen en alvast één eigenschap gemeenschappelijk hebben: het zijn complexe uitdagingen. Vraagstukken waarop niet snel een eenduidig antwoord geformuleerd kan worden en bijgevolg vaak verdrongen door de waan van de dag. Stuk voor stuk zijn het uitdagingen die het leven van vele individuen treffen, en tegelijk van grote invloed zijn op de maatschappij waarin we leven. Daarom verdienen ze aandacht en actie. Om een zinvol debat over deze thema’s aan te gaan is er nood aan kennis over complexiteit. Allereerst om complexiteit te herkennen en te erkennen, zodat we er gepast op kunnen ageren. In deze eerste blog over complexiteit gaan we in op de vragen ‘Waarom noemen we bovenstaande onderwerpen complex?’ en ‘Hoe kan je complexiteit herkennen?’ 

Complexe uitdagingen kenmerken zich door meerdere stakeholders met elk een eigen perspectief, belangen en behoeftes


Wat zijn complexe uitdagingen?

 

Een complexe uitdaging wordt gedefinieerd als een uitdaging die moeilijk "op te lossen" is, omdat er veel groepen belanghebbenden zijn, en elk van deze groepen een ander perspectief (en belangen) heeft op de aanpak van het probleem. Ze worden ook wel ‘messes’ genoemd en tegenover ‘tame problems’ geplaatst. Omdat complexiteit steeds systemisch of holistisch werkt, en een interventie in één bepaald domein ook vele andere beïnvloedt. Een voorbeeld zijn de files op onze wegen, die uren van onze tijd en liters brandstof verslinden. Er bestaan oplossingen om files te bestrijden, meerdere zelfs, maar er is geen consensus over welke te kiezen. Sommigen denken het probleem op te lossen door de bedrijfswagen af te schaffen. Terwijl de gebruikers van deze bedrijfswagens vaak een filebelasting naar Scandinavisch voorbeeld verkiezen, die in hun ideale scenario zelfs betaald wordt door de werkgever. Dit laatste stuit dan weer op protest vanuit armoede organisaties die stellen dat deze extra belasting de ongelijkheid nog zou vergroten, wat bijvoorbeeld niet het geval zou zijn wanneer het openbaar vervoer zou uitbreiden en goedkoper worden. Dat laatste heeft tegelijk ook een positieve impact op milieu- en klimaat, net zoals het hybride werken.

Worden complexe uitdagingen dan nooit opgelost?


Complexe uitdagingen krijgen wel eens de naam onoplosbaar te zijn. Dat klopt in de zin dat ze geen één oplossing hebben, geen objectief punt van ijking. Dat laatste is wel het geval bij bijvoorbeeld een schaakprobleem of een wiskundige vergelijking, waar je precies weet wanneer de oplossing gevonden werd. Bij complexe vraagstukken lijkt het daarentegen wel alsof je er eeuwig mee bezig kan blijven, omdat ze nooit een definitief antwoord of oplossing lijken te hebben. Anderzijds werd het vrouwenstemrecht ooit ook beschouwd als een onoplosbaar probleem terwijl dit in deze tijd in onze regio door quasi niemand nog in vraag gesteld wordt. 


Behandelingen voor complexe uitdagingen zijn niet juist-of-fout, maar werken goed-of-slecht


Rittel en Webber definieerden reeds in 1973 de karakteristieken van complexe uitdagingen en één ervan is dat een antwoord op het probleem niet te vatten is in goed of fout. Er is geen één ‘oplossing’ voor het probleem – daarom gebruiken we ook liever de term antwoord – dus juist of fout is niet waar het om gaat. Het gaat er om een antwoord, een richting, te vinden die voor de stakeholders positief en haalbaar is. Een behandeling die hier niet aan voldoet is een slechte, een behandeling die de uitdaging voor iedereen verlicht is een goede. Denk bijvoorbeeld aan het toenemend gebruik van antidepressiva in de Westerse wereld en het onderliggende gevoel van malaise bij een groot deel van de bevolking. Deze medicatie verlicht zonder twijfel een aantal symptomen maar om de gezondheid op lange termijn te waarborgen zullen ook de oorzaken moeten aangepakt worden. Pas wanneer dit laatste gebeurt en men alle stakeholders hoort en alle aspecten inventariseert (stress, gebrek aan zingeving, verlies van veerkracht,…) en aanpakt zal de bevolking een goede behandeling kunnen krijgen. Doorgaans weten we vooraf niet welke handelingen het meeste impact zullen hebben, vandaar het belang om voor de verschillende strategieën goede indicatoren en meetinstrumenten te ontwikkelen. Op basis van deze data kan een behandeling continu geëvalueerd en eventueel bijgestuurd worden, dit noemen we ‘adaptive management’.


Voor complexe problemen geldt dat eenvoudige en quick fixes slechte resultaten geven die het probleem enkel erger maken.

Complexe uitdagingen kenmerken zich door de ‘unknown unknowns’, je weet niet welke informatie je mist en waarnaar je moet zoeken.

No trial-and-error, but a one-shot operation


Elk antwoord op een complexe uitdaging is een ‘one-shot operation’, leren bij trial-and-error is niet mogelijk omdat een behandeling een effect heeft dat niet ongedaan gemaakt kan worden. Toegepast op het voorbeeld van het dalende welzijn van burgers, en het voorschrijven van anti-depressiva als antwoord, stelde men na jaren vast dat alleen al in de VS een half miljoen mensen stierven aan verslavende pillen, en momenteel nog steeds velen afhankelijk zijn van deze medicatie. Achteraf is duidelijk dat het ruim voorschrijven van deze medicatie een slechte behandeling was, met grote negatieve effecten die jammer genoeg niet kunnen teruggedraaid worden. Voor complexe problemen geldt als vuistregels dat eenvoudige en quick fixes slechte behandelingen zijn die het probleem uiteindelijk enkel erger maken.


Cynefin-model: simpel, ingewikkeld of complex?


Eén van de hulpmiddelen om complexiteit te begrijpen en herkennen is om het in perspectief te plaatsen ten opzichte van andere uitdagingen, en het Cynefin model van Dave Snowden biedt hier een duidelijk en onderbouwd kader. 

  • In eenvoudige (simpele) probleemsituaties zijn de relaties tussen oorzaak en gevolg gemakkelijk te beschrijven. Denk aan het boeken van facturen in een boekhouding, waarbij de regels duidelijk vastliggen en er geen afwijkingen mogelijk zijn. In dergelijke gevallen kunnen we vertrouwen op best practices en routines om problemen op te lossen. De problemen herhalen zich immers, zijn voorspelbaar en gemakkelijk te herkennen.
  • In een ingewikkelde context is er nog steeds een verband tussen oorzaak en gevolg, maar het is minder duidelijk waar te nemen. Het is het domein van experten die de problemen oplossen op basis van hun kennis en analyse. Er is een structuur in het probleem, maar je moet deskundig zijn om deze te herkennen en er op in te spelen. Voorbeelden zijn te vinden in de planning van het treinverkeer en de robotisering van bepaalde taken. Doorgaans zijn er meerdere goede oplossingen voor ingewikkelde problemen en daarom spreken we hier van goede praktijken.
  • In complexe situaties is de relatie tussen oorzaak en gevolg onduidelijk, dit is het domein van de ‘unknown unknowns’. Je weet dat je niet alle informatie hebt, maar in tegenstelling tot de experten bij de ingewikkelde problemen weet je niet welke informatie je mist en waarnaar je moet zoeken. Je weet dat er verschillende componenten betrokken zijn die elkaar beïnvloeden maar je kent en ziet ze nog niet. Een schoolvoorbeeld van een complexe uitdaging is een organisatieverandering. De complexiteit ontstaat omdat er verschillende partijen, met verschillende perspectieven, bij betrokken zijn. Complexe problemen vereisen kracht en leiderschap om processen te durven doorlopen waarvan de uitkomst niet te controleren is, en om tijdens het proces samen te werken en nieuwe dingen te leren.
  • Een chaotische context wordt gekenmerkt door crisissen waarbij alle zekerheden verdwenen lijken. Om enige rust in het systeem te brengen moet men besluitvaardig en zo snel mogelijk handelen. Zoeken naar de ‘juiste’ reactie is zinloos omdat alles voortdurend verandert en er geen beheersbare patronen zichtbaar zijn. Situaties zoals 9/11 vallen onder deze categorie, net zoals de opkomst (enkel deze eerste periode) van de Corona pandemie in het voorjaar van 2020. In chaos is het de eerste taak van de leiders om 'het bloeden te stelpen', en een zekere mate van orde en stabiliteit te creëren.


Complexiteit (h)erkennen


De eerste stap in het omgaan met complexe uitdagingen is deze als zodanig herkennen. Wanneer complexiteit niet herkend wordt, en behandeld als een ingewikkeld of eenvoudig probleem, krijg je per definitie nooit de beste antwoorden. In de meeste gevallen is de behandeling zelfs slecht en wordt het probleem enkel groter en zo mogelijk nog meer complex gemaakt. Anderzijds is het even belangrijk om eenvoudige en ingewikkelde problemen niet als complex te beschouwen, want ook in die gevallen krijg je nooit een optimaal resultaat.


Wanneer complexiteit niet herkend wordt, en behandeld als een ingewikkeld of eenvoudig probleem, krijg je per definitie nooit het beste resultaat.


Referenties


De Foer, Steven. Boosaardige pillendraaiers Inc. Inzicht opiatencrisis. De Standaard 2/10/2021. Geraadpleegd via https://www.standaard.be/cnt/dmf2


Rittel H.W.J., Webber M.M.; Dilemmas in a general theory of planning, Policy sciences 4 (1973): 1955-1969


Rittel H., Webber, M.; Planning problems are wicked problems, Developments in design methodology (1973): 135-144


Snowden David .J., Boone Mary E.; A leader’s framework for decision making. Harvard Business Review November 2007


Waddock, S,; The wicked problems of global sustainability need wicked (Good) leaders and wicked (Good) collaborative Solutions. Journal of Management for Global Sustainability 1 (2013): 91–111


Deel dit bericht

Share by: