Tegenpolen verbinden
Verschillende spelers in het ondernemerslandschap vandaag overbruggen de kloof tussen economische winst voor shareholders of maatschappelijke winst voor stakeholders. Deze blog biedt een overzicht en een oproep om beide domeinen niet langer als tegenpolen te zien. Echte innovatie verbindt beide!
"De echte vernieuwers vinden we in het midden van het spectrum.”
De
echte vernieuwers vinden we in het midden van het spectrum. Het Amsterdam Impact Action Programme spreekt over impact ondernemingen. De term hybride ondernemingen of hybride organisaties wordt ook steeds vaker gebruikt, door o.a. Marleen Denef van
Impact Advocaten en Dr. Anne-Claire Pache, de
Francqui Chair 2020.
Bij deze hybride ondernemingen vinden we allereerst de
sociaal ondernemers. Zij zetten hun maatschappelijke missie op de eerste plaats (impact first), maar zijn door het aanbieden van een dienst of product financieel onafhankelijk en krijgen weinig of geen donaties of subsidies. Bovendien is ook hun bedrijfsvoering sociaal: winst wordt geherinvesteerd in de sociale missie, stakeholders worden betrokken, transparantie, rechtvaardigheid en ecologische duurzaamheid staan centraal (Gebaseerd op de definitie van de Europese Commissie en de Social Economic Council)
Naast sociaal ondernemers zien we een opkomst van maatschappelijk-gedreven ondernemingen (socially responsible business). Zij zetten winst op de eerste plaats (profit first), maar richten zich naast economische winst voor hun aandeelhouders in toenemende mate op het maximaliseren van meervoudige waarde, economisch én maatschappelijk, op lange termijn voor alle stakeholders (klanten, werknemers en maatschappij). Ze worden hier volgens een recente studie van the Shift toe aangezet door hun klanten (die steeds meer rekening houden met duurzaamheid), hun werknemers (die meer zingeving vinden bij een duurzaam bedrijf) en hun investeerders (die via ESG-ratings lange-termijn risico’s beter kunnen inschatten).
Maatschappelijke winst en economische winst stonden ooit lijnrecht tegenover elkaar, zowel ideologisch als in de praktijk, aan weerszijden van een diepe kloof. Vandaag beseffen we gelukkig meer en meer dat we beide tegengestelde polen moeten verbinden om de lamp van innovatie te doen branden. Of zelfs nog een stap verder, dat het geen tegengestelde polen zijn. Economische winst levert maatschappelijke winst op en vice versa, zoals door Thomas Piketty en vele anderen wordt aangetoond.
“We moeten beide tegengestelde polen verbinden om de lamp van innovatie te doen branden.“